sobota 5. januára 2013

Gule z jutového špagátu

Videla som už mnoho námetov na gule zo špagátu, tak som sa rozhodla vytvoriť si svoju vlastnú. Návody na internete sa však odlišovali v materiáloch, ktoré majú špagát spevniť. Niektorí písali, že používali cukrovú vodu, čo ja veľmi neodporúčam. Čo ak sa vám tam dostanú mravce? :) A určite to nespevní ten špagát poriadne. Potom som sa dočítala, že môžete použiť lepidlo Herkules zriedené s vodou. Ja som si kúpila 250 g a vyšlo ma 3,21 €, ale určite ho niekde kúpite aj drahšie, takže hoci je účinné, je dosť drahé. Spotrebovala som ho asi polovicu na jednu guľu. Ďalej niektorí odporúčajú škrob. Neviem, ako by sám škrob spevnil špagát, ale snáď by to tiež fungovalo a hlavne nie je to taká vysoká položka. Ja som si kúpila 500 ml v COOP a vyšiel niečo okolo eura. Ďalším spôsob ako spevniť špagát je použiť vodné sklo. V drogérii som ho kúpila za 1,40 € a má 1300 g, čo je asi najvýhodnejšia kúpa. Na výrobu gúľ môžete namiesto špagátu použiť aj nejaké bavlnky na vyšívanie, ale musíte dať pozor na to, aby vám vpili lepidlo. 

materiál na guľu
Taaak a pusťme sa do návodu. :)

Potrebujeme:
  • lepidlo Herkules
  • škrob na prádlo
  • jutový špagát
  • balón
  • nožnice
  • nádobu na lepidlo
  • štetec
  • noviny

1. Nafúkla som si balón asi do takej veľkosti, aby sa jeho tvar podobal guli. Koniec špagátu som si namočila do lepidla a prichytila ho na balón, aby sa mi nešmýkal. Obmotala som celý balón krížom - krážom a koniec špagátu som zauzlila o špagát v nejakej spodnejšej vrstve, aby sa mi guľa nerozmotala.
balón obmotaný jutovým špagátom
2. Na prvý pokus som sa rozhodla použiť lepidlo Herkules, ale neriedila som ho vodou, ale škrobom. Pre istotu. :) Poriadne som to zamiešala. Používala som štetec na farbenie vlasov, lebo doma momentálne nemám ani jeden z mojich štetcov. Ale nakoniec sa to ukázalo ako dobré riešenie, keďže štetec mi vôbec nevsakoval lepidlo a to sa pekne celé dostalo na špagát. A umyl sa veľmi ľahko. :)
zmes lepidla a škrobu
3. Nachystala som si noviny, položila na ne misku s lepidlom a škrobom a začala pomaly nanášať na špagát. Miesto popri mieste tak, aby navlhol celý špagát. S lepidlom som vôbec nešetrila.
natierame, natierame... :)
4. Poriadne som natrela celú guľu a položila som ju na misku, ktorá mi poslúžila ako skvelý stojan a ako sa neskôr ukázalo, tak aj skvelé miesto na odtekajúce lepidlo. To som potom využila na pretretie vrchnej časti, ktorá sa mi zdala málo tvrdá.
natretá guľa
5. Pri pohľade na moju guľu som si nebola istá, či sa z tej dávky lepidla a škrobu spamätá, ale myslím, že to zvládla celkom dobre. Guľu treba nechať uschnúť aspoň 24 hodín
vysušená guľa pripravená na prepichnutie
najlepšia časť... prepichneme balón... PRÁSK!
vytiahneme balón cez niektorú dieru
HOTOVO!
 A teraz je to už len na vás ako si svoju guľu ozdobíte. Môžete si ju zavesiť na stužku, namaľovať na rôznu farbu, pripevniť na ňu nejaké ozdoby a pod. Ja ešte porozmýšľam, čo urobím so svojou, ale najskôr si vyrobím aj guľu s použitím vodného skla. Potom priložím fotku.

PRÍJEMNÉ TVORENIE VÁM PRAJEM! :)

Na záver prikladám pár inšpirácií z internetu.





8 komentárov:

  1. Super návod! Môžem sa opýtať či sa táto guľa dá spraviť aj z vlny na pletenie? Mám ich nazvyš. :) Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S vlnou som to neskúšala, ale čítala som, že vraj zle saje lepidlo alebo škrob. So špagátom nebol žiaden problém. Treba vyskúšať a môžete nám dať vedieť. :)

      Odstrániť
  2. Super návod krok za krokem. Moc děkuji. Už se na ně delší dobu chystám. Jen mě zajímá, čím obarvit, aby byly tak krásně barevné.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Farbiť som zatiaľ neskúšala, ale myslím, žeby to šlo akrylovými farbami, ktoré by sa prestriekali alebo natreli lakom, aby boli pekne lesklé. Len neviem, či by tá farba nestekala. :( Čo mi ešte napadá, sú spreje na graffity alebo niečo podobné, mohlo by to tiež dobre ukázať. Keď vyskúšam, podelím sa o skúsenosť. :)

      Odstrániť
    2. A z čeho jsou ty vaše koule, které jsou tak krásně barevné? To je z bavlnek na vyšívání? Nebo je to jen pro příklad? :-)

      Odstrániť
    3. To je inšpirácia z internetu, zrejme použili nejaké farebné bavlnky. Každá asi ináč saje, treba len vyskúšať,čo bude najlepšie. :)

      Odstrániť